De Nieuwe Boerenfamilie

Dit zijn onze tien nieuwe neefjes en nichtjes

Onze tien nieuwe neefjes en nichtjes van Impact Hub

Tegelijk met onze boeren gaan ook de deelnemers van de Impact Hub Food Chain Accelerator van start. In dit programma worden duurzame food-ondernemingen in vier maanden tijd klaargestoomd voor groei en serieuze financiering. We beschouwen hen als de neefjes en nichtjes van de Boerenfamilie, dus: welkom! 

Beeld:

Kansen voor ondernemers én boeren

In het intensieve programma van Impact Hub werken de ondernemers aan de transitie naar een eerlijk voedselsysteem. Dat doen ze met hun eigen bedrijfsideeën. De deelnemende bedrijven zijn geselecteerd als potentiële bijdragers aan eerlijke of kortere waardeketens of als producenten van duurzame voedingsproducten.

Voor ons is het programma een geweldige kans om ‘onze’ boeren en startups samen te brengen. We zien de ondernemers en bedrijven in dit groeiprogramma als potentiële nieuwe Familieleden die kunnen profiteren van direct contact met Nederlandse boeren - en vice versa.

Yvonne Faber is programmamaker bij De Nieuwe Boerenfamilie en draagt ook bij aan de Food Chain Accelerator. “Boeren zijn een belangrijk onderdeel van de voedselketen, maar je kunt niet zonder dat andere onderdeel: de ondernemers in de stad,” licht zij de samenwerking toe. “Door Impact Hub aan De Nieuwe Boerenfamilie te koppelen, verbinden we op een heel laagdrempelige manier stad en land. En we wisselen expertise uit: bij Impact Hub weten ze alles over ondernemen met impact, wij weten veel over voedsel en de agrarische wereld. Dit is echt samen slimmer boeren, door de hele keten te betrekken.”

Even voorstellen

Vijf van de Impact Hub deelnemers zetten zich in voor het verkorten of eerlijker maken van de voedselketen. Zo streeft Het Graanschap naar een transparantere broodketen door gebruik te maken van blockchain. reNature zet agroforestry op samen met grote bedrijven. Samen met Keniaanse boeren droogt The Ketchup Project tomaten en mango’s die anders verspild zouden worden en maakt daar - je raadt ‘t al - lekkere ketchup van. Dichter bij huis bereidt Soup en Zo soepen en salades met biologische ingrediënten en een bedrijfsvoering met lage milieu-impact. Het bedrijf Wakuli koopt eerlijke koffie direct van de boer en bezorgt het in je brievenbus.

De andere vijf deelnemers zoeken duurzaamheid juist in de producten zelf - bijvoorbeeld als alternatief voor minder duurzame producten. Zoals Boon Bonen die het met hun bonenburgers en worsten voor iedereen makkelijk maken om lekker & vegan te eten. Dat wil Karma Shoarma ook maar dan met 100% plantaardige shoarma. Rosie & Riffy toveren cashewnoten om in kazen, maar dan volledig veganistisch. Ook Willem-Pie Bakery maakt high-quality plantaardige taarten die heerlijk schijnen te smaken. En tot slot is er het bedrijf Zzinga dat honingdrankjes produceert die bijdragen aan de bescherming van bijen en biodiversiteit.

Dat waren ze alle tien! Wil je de komende tijd op de hoogte blijven van de ontwikkelingen die deze bedrijven doormaken? Volg dan onze nieuwsbrief en de instagram van Impact Hub.