De Nieuwe Boerenfamilie

De belangrijkste stappen voor een nieuw verdienmodel op een rij

De belangrijkste stappen voor een nieuw verdienmodel op een rij

Persoonlijke column van financieel adviseur Peter Fechter.

Een positieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzame en natuurinclusieve landbouw, daar word ik blij van. In eerste instantie zag ik niet hoe ik als econoom en rekenaar daar iets mee kon, maar niets bleek minder waar. Er zijn genoeg boeren met mooie plannen, die écht willen, maar deze plannen doorrekenen is andere koek. En met dat rekenen kan ik helpen. Voor De Nieuwe Boerenfamilie werk ik met boeren aan hun financiële planning. Hieronder vind je mijn belangrijkste tips voor het vinden van een nieuw verdienmodel aan de hand van een stappenplan. Je kan er zelf direct mee aan de slag!

Stap 1: Waar te beginnen?

Een volledig financieel plan bestaat uit een geprognosticeerde winst- en verliesrekening, balans, cashflowprognose en (indien van toepassing) een investeringsbegroting. Te complex? Begin dan met het voorspellen van de winst- en verliesrekening voor de eindsituatie van je plannen. Vanuit daar kan je later de transitie van de huidige situatie naar de toekomstige situatie gaan becijferen.

Stap 2: Van welke omzet ga ik uit?

De eerste stap bij het opstellen van een winst- en verliesrekening voor je nieuwe verdienmodel is het doen van een voorspelling van de omzet. Maar hoe doe je dat? Omzet is niets anders dan verkochte aantallen maal prijs. De aantallen bepaal je door te kijken naar de te verwachten toekomstige vraag naar jouw product, in combinatie met hoeveel jij wil en/of kan leveren. De markt kan heel groot zijn, Nederland of zelfs wereldwijd, maar ook veel kleiner; de klanten in een straal van 20 kilometer rond je boerderij. Met een beetje onderzoek op het internet kan je een heel eind komen.

Veel ondernemers vinden het lastig om de prijs te bepalen voor een toekomstig product of dienst. Ga niet uit van de kostprijs + een procentuele opslag, maar onderzoek waar de pijngrens van je klant ligt: bij welke prijs haakt er een (groot) deel van je klanten af? Om een idee te krijgen kan je kijken naar concurrenten en substituten. Stel jezelf dan de vraag wat jouw product of dienst in positieve zin van deze alternatieven onderscheidt, en hoeveel opslag je daaraan kan toekennen. Weet dat het makkelijker is om korting te geven dan om een prijs later te moeten verhogen.

Stap 3: Ken de reële kosten

Veel ondernemers geloven in hun plannen en willen graag stappen maken. Heel erg mooi natuurlijk! Maar wees je ervan bewust dat er blijvende kosten aan je plan verbonden zijn. Jezelf, of bijvoorbeeld je ouders, tegen een te lage beloning opnemen in de planning zorgt ervoor dat je plan op de lange termijn niet vol te houden is. Als je onderneemt werk je over het algemeen meer uren en heb je meer “gezeur” aan je hoofd dan als je hetzelfde werk in loondienst doet. Daar moet iets tegenover staan. Ook kapitaal(goederen), bijvoorbeeld land, tegen een verlaagde prijs ter beschikkings stellen zorgt ervoor dat het overnemen van het bedrijf op de langere termijn niet te betalen is.

Stap 4: Check, goed plan?

Uit een goed plan komt winst - na aftrek van de reële kosten. Winst is belangrijk om je arbeid te belonen, maar ook om het risico dat je genomen hebt te vergoeden. Maar op hoeveel winst moet je de planning insteken? Het is lastig om een richtpercentage voor winst te geven. Dat verschilt erg per branche en de inrichting van een onderneming. Mocht je een productiebedrijf hebben, dan is het rekenen met 10-15% van de omzet als winst over het algemeen niet raar. Hoe meer winst je maakt, hoe meer mensen je goede voorbeeld willen volgen.

Mocht je ook hulp willen bij de ontwikkeling van je bedrijfsplan, kijk dan eens naar de Boerenversneller - het ondernemersprogramma van De Nieuwe Boerenfamilie. De volgende editie vindt plaats in 2022.

Over Peter Fechter

Peter is ondernemer, partner bij RS Finance en heeft samen met Jeroen van IJzerloo adviesbureau 5voor1. Met hun werk voor De Nieuwe Boerenfamilie hebben Peter en Jeroen een belangrijke ondersteunende rol bij de bedrijfsontwikkeling van jonge boeren. Voor vragen over dit stappenplan kan je mailen naar peter.fechter@5voor1.nl.

Deze column is geplaatst op de regiosites van Agrio, waaronder Stal en Akker.

Beeld: Marleen Annema

Tekst: Peter Fechter